The Cycle of Erosion

Introduction

Landforms are usually formed in a number of stages according to certain sequences. This is commonly called the cycle of erosion. The concept was first used by William Maurice Davis in 1899.

Definition

The erosion cycle is the process by which a land level rises from the seabed to reach the equatorial land (re-erosion limit) through a number of intermediate conditions from the initial stage to a certain pattern.

Origin of the concept

Influenced by Charles Darwin’s book “The Origin of Species” in 1969, Davis began to think about the evolution of landforms, which led him to introduce the concept of the erosion cycle.

Erosion regulators:

A. Structure

B. Process

C. Stage & Time

According to William Morris Davis, “Landform is a function of structure, process, and stage”

Erosion phases

Davis mainly shows the erosion stages in two classes or models. Which is as follows: –

  • Emergence phase: The emergence of landforms is usually formed for a short period of time due to the effect of ground movement and is formed suddenly.
  • Decay phase: This is the chronic phase. In this phase, the landform becomes plain through youth maturity and old age.

Early estimates of Davis’ erosion cycle

  • As a geological unit, landforms will rise rapidly from the sea surface and no erosion will occur during emergence.
  • Erosion will occur after the end of emergence.
  • The region needs to be stable for a long time for erosion to take place.
  • The river will be able to lower only to the last limit of erosion.
  • At each stage during the erosion cycle, the landform has its own characteristics
Graphical Representation of Cycle of Erosion

Different stages of Davis’ erosion cycle:

As mentioned earlier, erosion will occur through youth, maturity, and old age.

1. Youth stage:

At this stage, after the formation of landforms, some tributaries along the slope of the land and later some other small rivers merge with the tributaries to form an indistinct drainage system. Subsequently, the rivers will rapidly turn the region into rugged land through the following and the river valley will be deep and ‘V’ shaped. Deep river valleys and narrow watersheds are the main features of the erosion cycle.

2. Maturity stage:

At this stage, the friendliness of the land is highest. The area has the highest river flow and a complete drainage system is developed. As the intensity of the river gradually decreases, it works more valley widening than deepening, so the river valley widens and floodplain forms in the mature wide river valley. In this phase, the height and volume of the watershed decreases and floodplains are located in the area and the river flows slowly.

3. Old stage:

At this stage, as the slope of the land decreases, the strength of the river also decreases and the deepening of the river stops, and the valley widening continues. As a result, the river valleys become wider, longer, and become a graded channel. The whole area becomes low-lying land known as Peniplane. Davis named it ‘Monadonk’ after the erosion and remnants of the watershed in the form of mounds.

Criticism of Davis’ theory:

  • According to Davis, the emergence of landforms is sudden and rapid but in reality, the landforms are found to be very slow.
  • According to Davis’s theory, puberty will end before the onset of puberty, but in reality, it may not occur.
  • According to Davis’ theory, stability will be maintained on the ground for a long time but it is impossible to maintain stability on the ground for a long time due to tectonic lightning.

The Importance of Davis’ Theory:

Although Davis’ theory has been criticized many times in the scientific community, the importance of this theory is immeasurable in geomorphology. They are as follows:

  • The erosion concept given by Davis is the first scientific landform evolution model.
  • Davis presents the model by thoroughly observing the topography.
  • In Davis’s erosion model, the features of landforms such as erosion limits, periodic rivers, lateral alignment, etc. are applied correctly.

Conclusion

So this the complete notes on the topic Cycle of Erosion. You can write the complete Notes. For any kind of doubts you can ask it in the comment section, and don’t forget to join the LIVE Classes.

Notes in Bengali

ডেভিসের ক্ষয়চক্র:

ভূমিকা :

ভূমিরূপ সাধারণত নির্দিষ্ট কিছু ক্রম অনুসারে কতগুলি নির্দিষ্ট পর্যায়ের মধ্যে দিয়ে ভূমিরূপ এর পরিবর্তিত হয় একে সাধারণ ভাষায় ক্ষয়চক্র বলা হয় ।  উইলিয়াম মরিস ডেভিস 1899 সালে প্রথম এই ধারনাটি ব্যবহার করেন।

সংজ্ঞা :

ভূ গাঠনিক প্রক্রিয়া সমুদ্রতল থেকে উত্থিত কোন ভূমি পর্যায়ন প্রক্রিয়ার মাধ্যমে প্রাথমিক অবস্থা থেকে নির্দিষ্ট ধারা অনুসারে কতগুলি মধ্যবর্তী অবস্থার মধ্যে দিয়ে সমপ্রায় ভূমিতে অর্থাৎ পুনরায় সমুদ্রতলের উচ্চতায় (ক্ষয়ের শেষ সীমায়) পৌঁছানোকে ক্ষয়চক্র বলে।

ধারণার উৎপত্তি :

1969 সালে চার্লস ডারউইন রচিত “দ্য অরিজিন অফ স্পিসিস” গ্রন্থের দ্বারা প্রভাবিত হয় ডেভিস ভূমিরূপ এর বিবর্তন সম্পর্কে চিন্তা ভাবনা আরম্ভ করেন তার ফলস্বরূপ তিনি এই ক্ষয়চক্র ধারণাটির উপস্থাপনা করেন।

ক্ষয়চক্রের নিয়ন্ত্রক সমূহ

  • গঠন (Structure)
  • প্রক্রিয়া (Process)
  • পর্যায় বা সময় (Stage & Time)

 উইলিয়াম মরিস ডেভিস এর মতে, “Landform is a function of structure, process and stage.”  অর্থাৎ ভূমিরূপ হল গঠন পদ্ধতি ও কার্যকারিতার ফল। 

ক্ষয়চক্রের পর্যায় সমূহ :

ডেভিস প্রধানত ক্ষয়চক্রের পর্যায় কে দুটি শ্রেণীতে বা মডেলে দেখিয়েছেন। যা নিম্নরূপ :-

  • উত্থান পর্ব : সাধারণত ভূ আন্দোলনের প্রভাবে ভূমিরূপ এর উত্থান স্বল্প সময়ের জন্য এবং আকস্মিক ভাবে গঠিত হয়।
  • ক্ষয় পর্ব : এটি দীর্ঘস্থায়ী পর্ব। এই পর্বে ভূমিরূপ যৌবন পৌঢ়ত্ব এবং বার্ধক্যের মধ্যে দিয়ে সম প্রায় সমভূমি তে পরিণত হয়।

ডেভিসের ক্ষয়চক্রের প্রাথমিক অনুমানসমূহ

i》 একটি ভূতাত্ত্বিক একক হিসেবে সমুদ্রপৃষ্ঠ থেকে দ্রুত ভূমিরূপ এর উত্থান ঘটবে এবং উত্থান হওয়ার সময় কোন ক্ষয়কার্য ঘটবে না।

ii》 উত্থান শেষ হওয়ার পর ক্ষয়কার্য সংঘটিত হবে।

iii》 ক্ষয়কার্য যাতে সংঘটিত হয় তার জন্য দীর্ঘকাল অঞ্চলটিকে স্থিতিশীল থাকতে হবে।

iv》 একমাত্র ক্ষয়ের শেষ সীমা পর্যন্ত নদী নিম্ন সক্ষম হবে।

v》 ক্ষয়চক্র চলাকালীন প্রত্যেকটি পর্যায়ে ভূমিরূপ এর নিজস্ব কিছু বৈশিষ্ট্য থাকবে।

ডেভিসের ক্ষয়চক্রের বিভিন্ন পর্যায়সমুহ

আগেই উল্লেখ করা হয়েছে উত্থিত ভূমিরূপে যৌবন, পৌঢ়ত্ব এবং বার্ধক্যের মাধ্যমে ক্ষয়চক্র সংঘটিত  হয়।

1. যৌবন পর্যায় :

এই পর্যায়ে ভূমিরূপ উত্থানের পর ভূমির ঢাল বরাবর কিছু অনুগামী নদী ও পরবর্তীকালে আরো কিছু ছোট ছোট নদী, অনুগামী নদীর সাথে মিলিত হয় অস্পষ্ট জলনির্গম প্রণালী গঠন করবে। পরবর্তীকালে নদীগুলি দ্রুত নিম্নক্ষয়  এর মাধ্যমে অঞ্চলটিকে বন্ধুর ভূমিতে পরিণত করবে এবং নদী উপত্যকা গভীর ও ‘V’ আকৃতি বিশিষ্ট হবে। গভীর নদী খাত ও সংকীর্ণ জলবিভাজিকা ক্ষয়চক্রের যৌবন অবস্থার প্রধান বৈশিষ্ট্য।

2. পৌঢ়ত্ব পর্যায় :

এই পর্যায়ে ভূমির বন্ধুরতা সবচেয়ে বেশি হয়। অঞ্চলটিতে নদীর বিস্তার সর্বাধিক হয় এবং একটি পূর্ণাঙ্গ জলনির্গম ব্যবস্থা গড়ে ওঠে। নদীর জলস্রোতের তীব্রতা কমে বলে নিম্নক্ষয় অপেক্ষা  পাশেরক্ষয় বেশি হয় ফলে নদীর উপত্যকা চওড়া হয় এবং চওড়া নদী উপত্যকায় প্লাবনভূমি গড়ে ওঠে। পরিণত পর্যায় এসেছে জলবিভাজিকা উচ্চতা ও আয়তন হ্রাস পায় এবং এলাকাজুড়ে প্লাবনভূমি অবস্থান করে এবং নদী ধীরগতিতে প্রবাহিত হয়।

3. বার্ধক্য পর্যায় :

এই পর্যায়ে ভূমির ঢাল কমে বলে নদীর শক্তিও কমে এবং নদীর নিম্নক্ষয় বন্ধ হয় এবং পাশেরক্ষয় চলতে থাকে। ফলে নদী উপত্যকা আরো চওড়া এবং দীর্ঘ ও প্রস্থ বরাবর পর্যায়িত অবস্থা প্রাপ্ত হয়। সমগ্র অঞ্চলটি নিম্ন সমতল ভূমিতে পরিণত হয় যা পেনিপ্লেন বা সমপ্রায় ভূমি নামে পরিচিত। সমপ্রায় ভূমি গুলির মাঝে জলবিভাজিকার ক্ষয়জাত ও অবশিষ্টাংশ টিলা রূপে অবস্থান করে একে ডেভিস ‘মোনাডনক্’ নামকরণ করেন।

ডেভিসের তত্ত্বের সমালোচনা

i》 ডেভিসের ধারণা অনুসারে ভূমিরূপ এর উদ্ভব ঘটবে আকস্মিক এবং দ্রুত হারে কিন্তু বাস্তবে দেখতে পাওয়া গেছে ভূমি উত্থিত হয় অত্যন্ত ধীরগতিতে।

ii》 ডেভিসের তত্ত্বের মতে যৌবন পর্যায়ে শুরুর আগেই উত্থান পর্যায়ে শেষ হবে কিন্তু বাস্তব ক্ষেত্রে এটি সংঘটিত নাও হতে পারে।

iii》 ডেভিসের তত্ত্বের মতে দীর্ঘকাল ভূমিতে স্থিরতা বজায় থাকবে কিন্তু টেকটনিক আলোড়নের কারণে দীর্ঘকাল ধরে ভূমি তে স্থিরতা বজায় থাকা অসম্ভব।

ডেভিসের তত্ত্বের গুরুত্ব

ডেভিসের তত্ত্বটি বহুবার বৈজ্ঞানিক মহলে সমালোচিত হলেও এই তত্ত্বের গুরুত্ব ভূমিরূপ বিদ্যায় অপরিসীম । সেগুলো নিম্নরূপ : 

i》 ডেভিস প্রদত্ত ক্ষয়চক্র ধারণা টি প্রথম বিজ্ঞানভিত্তিক ভূমিরূপ বিবর্তন মডেল।

ii》 ডেভিস পুঙ্খানুপুঙ্খভাবে ভূমিরূপ পর্যবেক্ষণ করে মডেলটি উপস্থাপনা করেন।

iii》 ডেভিসের ক্ষয়চক্রের মডেলে  ক্ষয়সীমা, পর্যায়িত নদী, পার্শ্বচিত্তের সামঞ্জস্য প্রভৃতি ভূমিরূপ বিশ্লেষণের বিষয়গুলি সঠিকভাবে প্রয়োগ ঘটেছে।

Leave a Reply

Your email address will not be published.